Borneo en het eiland Tioman

25 juli - 13 augustus 2013

Naar Kuala Lumpur

Vliegtuig van Berjaya Air

Vandaag, 12 augustus, beginnen we aan de terugreis naar Nederland. We zullen pas dinsdag in Nederland zijn, want we hebben - nadat Berjaya Air ons van Tioman naar Subang brengt - een overstap die 11 uur duurt. We gaan die 11 uur nuttig besteden in Kuala Lumpur.

Nog eenmaal vogelen

Blue Flycatcher

Waterval

Voor de laatste maal ga ik met mijn verrekijker en fototoestel vogels kijken in de vroege ochtend. Ik loop deze maal door de tunnel bij de golfbaan. Daar kan ik vlakbij de jungle komen. Een Blue Flycatcher scharrelt in de bosjes in de buurt van een waterval.

Een enorme hoeveelheid zwaluwen vliegt door de lucht. Ik zie Pacific Swallows en House Swifts, maar ook andere soorten die ik niet direct thuis kan brengen.

Nog een paar uur zonnen

Hans Erik Mom
Gina Mom - de Wit
Caroline Mom
Sytse van der Zwan

Na het ontbijt zitten we nog een paar uurtjes aan het zwembad en tegen twaalf uur is het dan toch echt tijd om te vertrekken van Tioman.

Onderweg naar ons huisje komen we langs prachtig bloeiende waterplanten.

Gina

Het Berjaya Tioman Beach Resort is ons goed bevallen. Het ligt prachtig in een groene omgeving.

Ons huisje was niet superluxe, maar wel ruim genoeg en het voldeed prima.

Een toast op een magnifieke vakantie

Terwijl we moeten wachten op het vervoer naar het vliegveld, wisselen we de bonnetjes voor de welkomstdrankjes in, die we bij aankomst kregen. Wij maken er dus een afscheidsdrankje van en toasten op een mooie vakantie.

De luchthaven van Tekek bestaat uit een klein gebouwtje. De vertrekhal is dus ook maar klein.

De turboprop van Berjaya Air is redelijk op tijd en al snel zitten we in de lucht. Zichtbaar door de vuile ruiten glijdt Coral Reef Island, waar we een paar dagen geleden gesnorkeld hebben, onder ons voorbij.

De vliegreis naar Subang is maar net een uur, dus veel doen we niet. Dezelfde chauffeur staat weer op ons te wachten en brengt ons in ruim drie kwartier naar de luchthaven van KL. Daar stallen we onze bagage in het bagagedepot en nemen voor 13 euro voor ons viertjes een taxi naar KLCC (Kuala Lumpur City Center).

Kuala Lumpur

We worden recht voor de Petronas Towers afgezet. We maken wat foto 's van dit hoge gebouw, dat al lang niet meer het hoogste gebouw van de wereld is, maar het wel ooit was (1998-2004).

Winkelcentrum onder Petronas Towers

Onderin het gebouw is een groot winkelcentrum, waar alle bekende merken hun filiaal hebben. Het is een winkelcentrum dat overal in de moderne wereld zou kunnen staan. Er is niets specifiek Maleisisch aan of het moet het huis zijn dat in de centrale hal als reclamepodium dient voor één of andere festiviteit.

We besluiten de KL Tower te bezoeken, die wij ook in 2007 hebben bezocht. Onderaan de toren zien we nog twee Silvered Leaf Monkeys. Een aparte ervaring zo midden in een stad.

De KL Tower is een communicatietoren, waarvan de antenne 421 meter hoogte bereikt. Bezoekers kunnen op 276 meter het observatieplatform bezoeken en eten bij een restaurant. Wij houden het bij een bezoek aan het platform.

Kuala Lumpur heeft 1,6 miljoen inwoners en is een grote metropool, Het moderne centrum heeft veel wolkenkrabbers. De Petronas Towers zijn 379 m hoog (451 met antenne).

Terwijl de zon in het westen langzaam achter de bergen zakt en de horizon oranje kleurt, worden in de stad de lichten ontstoken. Sytse zoekt vanaf de toren de Heli Lounge Bar en vindt deze na enig speuren ook.

Heli Lounge Bar

De Heli Lounge Bar is gelegen op een helicopterplatform bovenop een flatgebouw, dat we al snel gevonden hebben. Sytse kreeg deze tip van een ex-collega, die nu in KL werkt. Het platform heeft geen hekwerk en geeft dus 360° onbelemmerd uitzicht.

Sytse aan het bier op het helicopterplatform

We vinden de best wel chique bar op de 34e verdieping van een wolkenkrabber en bestellen daar een drankje. Daarna beklimmen we de trap naar het heliplatform waar een trendy publiek in diverse talen aan het converseren en relaxen is. Het biertje van Sytse is groot en hij laat het zich goed smaken.

We vinden een vrij tafeltje en genieten in de invallende avond van onze drankjes met de Petronas Towers op de achtergrond. We drinken echter maar één drankje, dus staan we na een half uurtje weer op de begane grond.

Bij een Irish Pub and Restaurant gebruiken we de avondmaaltijd. De bediening is er erg snel en in no time zitten we achter de rib-eye en de biefstuk met champignonsuas die Gina en ik hebben besteld. Het is een van de beste maaltijden die we hier in Maleisië hebben gegeten.

KL International Airport

Omdat ik de internationale vlucht niet wil missen gaan we weer op tijd naar KLIA. De taxi kost nu tweemaal zo duur, maar voor 26 euro met z 'n vieren voor een rit van 60 kilometer is nog steeds niet duur. Ons vliegtuig vertrekt om 02.00 uur richting Dubai. Daar hebben we 3 1/2 uur de tijd om over te stappen. Die tijd doden we met het leggen van een kaartje. We landen even voor twee uur op Schiphol, waar Daphne ons op staat te wachten.

Nawoord

Hans Mom, Gina Mom - de Wit, Caroline Mom en Sytse van der Zwan

De vakantie naar Borneo en Tioman was een succes. Het weer was prima, lekker warm, veel zon, de gebruikelijke tropische bewolking en weinig regen. Voor het eerst hadden we een vakantie met veel overstappen en binnenlandse vluchten. Elf vluchten vonden we uiteindelijk toch een beetje te veel van het goede, vooral als de aansluiting niet helemaal klopte (of helemaal niet!). De organisatie was door Pangeatravel en de lokale agenten overigens goed geregeld. De contacten met Pangeatravel waren vooraf ook al prettig en achteraf hebben ze ook onze overboeking naar Kuching terug betaald. Alle lof dus voor deze reisorganisator. De meeste hotels waren goed en soms zelfs erg luxe, zoals het Horizon Hotel in Kota Kinabalu. De gidsen die we hebben gehad waren alledrie op hun eigen manier gezellig en zorgden voor een prima rondreis. We hebben erg veel dieren gezien, maar de grote zoogdieren lieten het een beetje afweten, op de apen na dan. Het aantal vogels dat ik heb gezien viel zeker niet tegen, maar ik heb ze niet allemaal zo goed weten vast te leggen als ik zou willen. Hoogtepunten waren het snorkelen en het duiken, maar ook het bezoek aan Sarawak en de jungle van Sabah was bijzonder leuk. Onderling was het erg gezellig en we zijn dan ook heel blij dat we deze reis met z'n vieren konden maken.

<< Heenreis | Bako NP | Batang Ai | Sukau | Kinabalu NP | Tioman I | Tioman II | Kuala Lumpur en terugreis